Om föreningen

Svenska Åsneföreningen bildades den 11 juni 1980. Det var ett gäng entusiaster i och runt Stockholm som startade den och många av våra medlemmar har varit med ända från starten. De flesta som är medlemmar är också åsneägare men vi har även medlemmar som bara är med för att de tycker så mycket om åsnor. Alla är naturligtvis lika välkomna.

Styrelsens säte är fortfarande Stockholm och årsmötena brukar hållas där. Det kan kännas långt att åka men till årsmötet kan man alltid skicka in förslag och motioner.

I Sverige finns det idag ca 4-500 åsnor och ett fåtal mulor och mulåsnor. De flesta djuren är födda i Sverige men importen har ökat och nuförtiden finns det åsnor från många länder i Europa, några så långt ifrån som USA också.