Åsnepass

Information om åsnepass

På anmodan av Jordbruksverket och enligt EU- regler är det lag på att alla åsnor, mulor, mulåsnor och hästar ska ha pass. Från 2011 är det Svenska Hästavelsförbundet som registrerar och utfärdar passen. Du vänder dig också till dem vid ägarbyten och övriga passärenden även om passet är utfärdat av Svenska Åsneföreningen. Från 1/1-16 är det också lag på att importerade djur som redan har godkänt EU-pass dessutom måste registrera dem hos Svenska Hästavelsförbundet.  All information om pass, ägarbyten, tilläggsregistreringar etc hittar ni på svehast.se

Svenska Hästavelsförbundet, Box 314, 532 24 Skara, Telefontider: Mån-Fre 10-12, Telefon: 0511 – 441 881 , E-post: sh@svehast.se

SAAH Svenska Avelsorganisationen för Amerikanska Hästraser kan också utfärda pass till åsnor och mulor. Gå in på deras hemsida http://www.hastpass.se/ och läs mer.

Har du några frågor om en redan registrerad åsna kan du även höra av dig till Svenska Åsneföreningens f.d. registrator: Catharina Åsberg, e-post: info@asneforeningen.org