Åsnepass

Information om åsnepass

På anmodan av Jordbruksverket och enligt EU- regler är det lag på att alla åsnor, mulor, mulåsnor och hästar ska ha pass. Från 2011 är det Svenska Hästavelsförbundet som registrerar och utfärdar passen. Du vänder dig också till dem vid ägarbyten och övriga passärenden även om passet är utfärdat av Svenska Åsneföreningen. Från 1/1-16 är det också lag på att importerade djur som redan har godkänt EU-pass dessutom måste registrera dem hos Svenska Hästavelsförbundet.  Info hittar ni på svehäst.se

Svenska Hästavelsförbundet, Box 314, 532 24 Skara, Telefontider: Mån-Fre 10-12, Telefon: 0511 – 672 30, E-post: sh@svehast.se

Har du några frågor om en redan registrerad åsna kan du även höra av dig till Svenska Åsneföreningens f.d. registrator: Catharina Åsberg, tel 08-512 40345, e-post: info@asneforeningen.org

Betäckning

Alla åsnehingstar som används i avel, ska rapportera betäckningar till Svenska Hästavelsförbundet. Du beställer betäckningsblock från dem. Det går att beställa styckevis, elektroniskt. För att få med härstamning på nya åsneföl i passet och blå basen måste hingstägaren har lämnat in betäckningsrapport och tagit DNA-prov på hingsten. Sedan ska fölet id-kontrolleras vid moderns sida, innan det fyller 6 månader.